Personvernerklæring AKA AS

Personvernerklæringen handler om hvordan AKA AS på egne vegne, på vegne av AKA-konsernet (AKA) eller på vegne av felleskontrollerte selskap og tilknyttede selskap hvor AKA har forvaltningsansvar samler inn, behandler og beskytter personopplysninger. AKA-konsernet defineres som morselskap og datterselskap som eies med mer enn 50 %. AKA behandler personopplysninger i samsvar med den til enhver tid gjeldende lovgivning, herunder i samsvar med personopplysningsloven og personopplysningsforskriften.

Publisert: 21.05.2019 (sist endret: 17.09.2025)

Personvern i AKA

Personvernerklæringen inneholder informasjon du har krav på i forbindelse med innhenting av persondata, hvorfor vi gjør det og dine rettigheter i forbindelse med dette.

 

Behandlingsansvarlig

AKA AS, ved administrerende direktør, er ansvarlig for behandling av personopplysninger i AKA.

 

Hva personopplysninger brukes til og hvorfor

Vi samler og behandler informasjon for å oppfylle lovpålagte krav som utleier og gårdeier og for å forbedre og sikre kvaliteten på våre produkter og tjenester. Behandling av informasjon kan skje enten ved samtykke, forfølging av en berettiget interesse, avtale/kontraktfestelse eller som følge av bakgrunnsretten.

Persondata vi behandler kan inkludere, men ikke være begrenset til, følgende formål:

  • Informasjon om bruk av vår hjemmeside/nettsteder av besøkende.
  • Markedsføringsformål som nyhetsbrev, rettet markedsføring og informasjon om vårt firma.
  • Kontaktdata via epost, telefon, gjestenettverk eller andre systemer/verktøy som vi benytter i vår drift og forvaltning.
  • Administrasjon og oppfølging av ansatte og rekruttering ved nyansettelser.
  • Forvaltning av eiendommer vi eier/har forvaltningsansvar for hvor vi innhenter data fra leverandører, kunder, samarbeidspartnere, leietakere og andre tredjeparter. Eksempler på dette er avtaler, leiekontrakter, prosjekter, anbudsprosesser og tilsvarende. Innhenting av data inkluderer oppgaveregistrering i våre IT-systemer.
  • Annen informasjon vi er eller blir pålagt å innhente og råder over i kraft av å være gårdeier, eksempelvis måle- og forbruksdata fra leverandører av energi, vann, avløp og avfall, avviks- og oppgaveregistrering mv. Måle- og forbruksdata vil bli anonymisert slik at ikke enkeltpersoner kan identifiseres. Slike anonymiserte data i aggregert form vil kunne brukes under og etter leieforholdets slutt for å tilby og videreutvikle tjenester relatert til utleie og bruk av næringseiendom.

Vi har også tiltak for informasjonssikkerhet og tar sikte på å sikre tilfredsstillende:

  • Besøks- og adgangskontroll til våre lokaler.
  • Tilgang, administrasjon, bruk og kontroll av IT- og forvaltningssystemer/verktøy.

Vi behandler bare personopplysninger som er relevant og tilstrekkelig i forhold til formålene. Formålet med behandlingen er avgjørende for å vurdere hvilke personopplysninger som er relevant for oss. Det samme gjelder omfanget av personopplysningene vi bruker. For eksempel bruker vi ikke flere personopplysninger enn det vi behøver for det spesifikke formål.

Foruten dette kan lovgivning bestemme hvilke personopplysninger som er nødvendige å samle inn og lagre for vår virksomhet. Type og omfang av personopplysninger vi behandler kan være nødvendig for å oppfylle en kontraktsforpliktelse eller annen rettslig forpliktelse.

 

Hvem deler vi dine persondata med

  • Selskap i vårt konsern (morselskap og datterselskap) inkludert felleskontrollerte selskap og tilknyttede selskap hvor vi har forvaltningsansvar.
  • Tredjeparter i den grad det er nødvendig for å opprettholde leieforhold og vår virksomhet. Eksempelvis våre revisorer, juridiske rådgivere eller andre tjenesteleverandører. Deling av personopplysninger reguleres i avtaler som sikrer at personvernet ivaretas.
  • Vi inngår databehandlingsavtaler der det er aktuelt for å sikre korrekt behandling av persondata.
  • Vi overfører ikke personopplysningene til land utenfor EU/EØS/USA (tilknyttet DPF).

 

Informasjonskapsler (cookies)

Vi ønsker at du skal føle deg trygg når du bruker dette nettstedet. Vi benytter informasjonskapsler for å sikre at du får den beste brukeropplevelsen og for å samle inn statistikk slik at vi kan analysere hvordan nettstedet brukes, samt markedsføringsformål.

Les mer om informasjonskapsler her.

 

Lagring og sletting av personopplysninger

Vi oppbevarer personopplysninger i henhold til gjeldende lovgivning og sikrer integritet, konfidensialitet og tilgjengelighet. Vi sletter eller anonymiserer opplysninger når det ikke lenger er nødvendig eller tillatt. Hvis vi oppbevarer dine persondata basert på ditt samtykke skal vi oppbevare de inntil ditt samtykke er tilbakekalt eller til det opphører. Persondata som vi oppbevarer ifm. en avtale eller et prosjekt e.l. blir slettet innen rimelig tid dersom behovet for persondataene ikke lenger er relevant for formålet.

Overstående gjelder ikke i de tilfeller der vi er pålagt å oppbevare persondata over lengre tid. 

 

Dine rettigheter

Alle som spør, har rett tilgrunnleggende informasjon om hvordan en virksomhet behandler personopplysninger. I denne erklæringen omtaler vi hvilke opplysninger vi samler inn og hvordan de brukes. Dersom du er registrert i et av systemene til AKA AS eller de øvrige selskaper nevnt i første avsnitt har du rett på innsyn i dine egne personopplysninger. Du kan også be om retting eller sletting av mangelfulle eller uriktige opplysninger. Dersom du mener at vi behandler personopplysninger i strid med lovverket, kan du rette en klage til Datatilsynet (post@datatilsynet.no).

Kravet ditt vil bli behandlet Kostnadsfritt og senest innen 30 dager. Alle henvendelser om innsyn i personopplysninger kan. rettes til varsel@aka.no.

 

Revisjon av personvernerklæringen

Vi kan endre denne personvernerklæringen ved behov. Vi anbefaler at du jevnlig sjekker denne erklæringen som også publiseres på vår hjemmeside aka.no.

 

Publisert: 21.05.2019
Sist endret: 17.09.2025