Suksess i nye lokaler

Det har gått et halvt år siden Jernia Bomiljø flyttet inn i AKAs lokaler på Eikli i Hønefoss. Det har de ikke angret på.

Eier og daglig leder Trond Gulestø (bakerst til høyre) og en blid gjeng ansatte.
Eier og daglig leder Trond Gulestø (bakerst til høyre) og en blid gjeng ansatte.

- Vi hadde det bra i gamlebutikken. Men den var trang, rotete og hadde få parkeringsplasser. Det var lite impulshandling, de fleste visste på forhånd hva de skulle ha, forteller eier og daglig leder Trond Gulestø.

Jernia åpnet i AKAs lokaler på Eikli 6. juli i fjor, og har siden da opplevd en betydelig økning i drop-in-kunder, som igjen vises på omsetningen. I perioden frem til flytting, lå omsetningen 9 % foran 2019. I perioden fra de åpnet til midten av desember er økningen på hele 65 %.        - Det er jo en utrolig utvikling som helt klart skyldes flere ting; flinke folk, flytting og corona-pandemien. Men jeg må nok innrømme at ny lokasjon har vært det viktigste, mener Trond.

Han forteller at det var en stor overgang å flytte til det nye lokalet på Eikli – i positiv forstand. De fikk betydelig bedre plass, enorm gratis parkering og ikke minst gode naboer. Jernia deler inngangsparti med REMA 1000, som også er leietaker av AKA. Skeidar og Apotek 1 holder også til i samme bygg.

I forbindelse med flyttingen benyttet Trond anledningen til å innføre det nye Jernia-konseptet. - Det nye konseptet er mye mer innbydende, og tilbakemeldingene fra kundene har entydig vært positive. Butikkearealet ble samtidig 400 m² større, som gjør at vi kan vise frem varene våre på en helt annen måte. Størrelsen gir oss også mulighet til å utvikle oss ytterligere, sier Trond.

Han understreker likevel at den positive utviklingen de siste månedene ikke hadde funnet sted uten flinke folk på laget. - I perioden under flytting er man ekstra avhengig av gode medarbeidere. De ansatte har vært helt utrolige. De har stått på fra morgen til kveld, og alltid med et smil om munnen. De er en kjempegjeng jeg setter umåtelig pris på, sier Trond stolt.

Han trekker frem Nina Senneseth, som var nybakt butikksjef under flytteprosessen. Hun tok alle utfordringer på strak arm og har siden butikken nyåpnet stått på syv dager i uken. - I denne pandemi-tiden har vi vært så heldige å måtte ansette flere, ikke redusere som mange andre. Vi har også hatt varer som er etterspurt i tiden hvor mange har hjemmekontor, og utviklingen har derfor bare gått én vei, sier Trond.

Han forteller videre om samarbeidet med AKA. - AKA var et nytt bekjentskap for oss. De har under hele perioden vært løsningsorienterte. De stiller opp med en gang det er noe, og har lagt til rette for at vi skal få best mulige forutsetninger for å lykkes i nye lokaler. Jeg håper og tror det gode samarbeidet vil gagne begge sider fremover.

Driftsdirektør i AKA, Rolf Hammerengen, synes det er hyggelig med gode ord fra den lokale leietakeren. - Vi er opptatt av å tilrettelegge for hver enkelt leietaker, og har samtidig fokus på å skape gode naboforhold med leietakere som utfyller og drar nytte av hverandre. Jernia og REMA 1000 er en god match. Også er det alltid spennende å samarbeide med leietakere som er på offensiven – for å lykkes må man tørre å satse sammen, sier Hammerengen.