Eurospar Brokelandsheia i medvind – åpningsfest etter enda en utvidelse

- Det handler om å gjøre handleopplevelsen enda bedre for kundene våre, sier kjøpmann Cato Solstad, som kan vise til en vekstkurve få i bransjen kan matche.

Publisert: 04.06.2025
AKAs prosjektsjef Morten Kristiansen gratulerer kjøpmennene Cato og Tore Solstad med åpningen.
AKAs prosjektsjef Morten Kristiansen gratulerer kjøpmennene Cato og Tore Solstad med åpningen.

Etter flere år med kraftig vekst i kundetall og omsetning, investerer Eurospar Brokelandsheia, sammen med AKA, over 20 millioner kroner i en ny utvidelse på 350 kvadratmeter. Det har blant annet resultert i nytt inngangsparti, større og mer funksjonell brødavdeling, flere kasser og flere panteautomater – og mer plass til både varer og kunder.

AKA overtok Nybø Eiendom AS fra NorgesGruppen i 2012. Byggets størrelse er 2 636 kvadratmeter etter siste utvidelse, og huser både Eurospar og Vinmonopolet.
 
AKA og Eurospar Brokelandsheia har investert over 20 millioner kroner i utvidelsen av butikken.

 

Med brødreparet Cato og Tore Solstad i ledelsen, har Eurospar Brokelandsheia etablert seg som en av Norges mest profilerte dagligvarebutikker, kjent for sine uslåelige tilbudskampanjer og enorme salg av kjøttvarer fra landets lengste ferskvaredisk.

En viktig suksessfaktor er Tore, pølsemakeren som gjennom humoristiske og uformelle videoer på Facebook og TikTok har gitt butikken nasjonal oppmerksomhet og millioner av visninger. Dette har ført til at dagligvarebutikken har blitt et populært stoppested langs E18 i Agder.

Videoene der Tore Solstad kombinerer humor med produktinformasjon, har skapt stort engasjement i sosiale medier. Skjermdump Facebook.

 

Som en ekte destinasjon, er det nå også investert i bedre toalettfasiliteter, delikate uteområder med sitteplasser, og selvbetjent kaffeservering. - Vi ønsker at det skal være trivelig å stoppe her – enten man handler, lader bilen eller bare vil ta en kaffe, forteller Cato. En 10 kvadratmeter stor skjerm på ytterveggen skal informere og engasjere kundene med tilbud og innhold fra butikken.

Tirsdag 4. juni kunne Eurospar innvie sin oppussede og utvidede butikk, og markerte det med en skikkelig åpningsfest. - Vi har gledet oss stort til denne dagen! Dette har vi jobbet lenge med, og resultatet er en ny verden – både for oss og kunden, sier Cato.

Jørn Hoel deltok i åpningen, og holdt også konsert med Steinar Albrigtsen flere ganger gjennom åpningsdagen.

 

Ordfører Steinar Pedersen stod for snorklippingen.

 

Nyåpningen ble markert med konkurranser, grilling, smaksprøver, aktiviteter og konserter gjennom hele dagen. - Dette er en festdag med mye moro og god stemning, sier Cato. 35 ansatte var klare til å ta imot kundene i en butikk som fremsto både større, mer moderne og mer kundevennlig enn noensinne.

Nyåpningen ble markert med gratis grillmat til kundene.

 

- AKA og Eurospar har jobbet sammen om utvikling av eiendommen ved flere tidligere anledninger, og vi er glade for å bidra til at Eurospar igjen kan vokse og nå enda flere milepæler, sier AKAs prosjektsjef Morten Kristiansen. Han skryter av det gode samarbeidet mellom partene i prosjektet.

- Butikken har kunnet holde åpent som normalt i hele byggeperioden, uten problemer. Prosjektleder Anders Gundersen i Lindal Entreprenør har mye av æren for et effektivt og vellykket prosjekt, mener Morten.

- Det er alltid hyggelig å samarbeide med AKA, sier Cato. - Vi opplever de som både velvillige og profesjonelle, og at de heier på vår offensive satsning. Han forteller at butikken så langt ligger an til å nå hele 210 millioner kroner i omsetning i 2025.

Som vanlig selges det billige kjøttvarer fra landets lengste ferskvaredisk.

 

I det nye inngangspartiet kan man lese om den spennende historien til Eurospar Brokelandsheia.

 

AKA har troen på fortsatt suksess og nye rekorder for Eurospar Brokelandsheia i årene som kommer. Vi gratulerer så mye med flott utvidelse og oppgradering! KUN på Brokelandsheia.