Braksuksess for handelsaktørene på Hvervenmoen!

Fornøyde varehussjefer: Runar Johansen i Jula, Vidar Antonsen i Obs! Bygg og Frode Aasland i Rusta.

 

6. desember 2018

 

Varehussjef i Obs! Bygg Hønefoss, Vidar Antonsen, kan fortelle at varehuset på Hvervenmoen allerede 9. november passerte sitt omsetningsmål for året. Med andre ord fortsetter veksten og de gode resultatene for handelen i Hvervenmoen næringspark.

Våren 2016 inntok storhandelen Hvervenmoen. På til sammen 19 500 kvadratmeter, åpnet de vekstvinnende storhandelskjedene Obs! Bygg, Europris, Rusta, Jula, Biltema og Power sine «big-box»- konsepter. Drøye 2,5 år senere viser «nykommerne» Obs! Bygg, Rusta og Jula til sterke tall.

- Vi passerte vårt årsbudsjett 9. november, som også var den «magiske grensen» på 100 millioner kroner, sier varehussjef i Obs! Bygg, Vidar Antonsen. - Selvfølgelig er vi meget fornøyde med dette – hittil i år har vi en positiv utvikling på 23,4%!

Han forteller videre at kundeantallet har økt med 15%, som betyr at snittsalget har økt betraktelig sammenlignet med 2017.

Stort omland

Obs! Bygg merker at de har kunder fra et stort geografisk område, faktisk helt fra Hallingdal, Valdres, Hadeland og Modum. Kundedataene til Jula og Rusta bekrefter at Hvervenmoen trekker kunder fra et omland med omkring 100 000 innbyggere.

- I likhet med Obs! Bygg og Rusta, registrerer vi også at kundene i stor grad kommer fra Valdres, Hallingdal og Hadeland – selvfølgelig i tillegg til Hønefoss og omegn, forteller varehussjef i Jula, Runar Johansen. Varehusene fanger i tillegg opp mange kunder fra Oslo-området, på vei til hyttene sine.

Jula kommer faktisk til å omsette for over 60 millioner kroner i 2018, forteller Johansen fornøyd. Rustas varehussjef Frode Aasland opplyser at hans varehus på Hvervenmoen er blant topp 5 i landet omsetningsmessig – og at beliggenheten er ideell, med tanke på tilgjengelighet for kundene.

- Etter tiår med handelslekkasje til omliggende byer, ser det ut til at trenden er i ferd med å snu, mener AKAs daglig leder, Paal Haakensen. - Det er svært hyggelig å høre at det går så bra med kjedene her på Hvervenmoen, og at de opplever det som et godt sted å være.

Etableringen av handel på Hvervenmoen i 2016 gir Hønefoss en meromsetning på over 300 millioner kroner årlig. Totalt omsetter de seks handelsaktørene på Hvervenmoen for nærmere 450 millioner kroner i 2018.

Beliggenhet viktig

Også varehussjef Antonsen i Obs! Bygg mener at den gode beliggenheten er en stor del av årsaken til suksessen: - Det er lett og komme kjørende til oss med bil og tilhenger. Vi har god, stor og gratis parkeringsplass, og en effektiv butikk. Området er svært tilgjengelig uansett hvor du kommer fra.

At kundene er fornøyde med varehuset, vises også svart på hvitt i Coop-kjedens målinger – faktisk scorer de høyest på tilfredshet blant alle Norges Obs! Bygg- butikker.

- Beliggenhet er avgjørende, forteller Rustas sjef Frode Aasland. - Vi ville for eksempel ikke lagt butikken vår til et bysentrum. - Det ville være svært utfordrende med tanke på logistikk og varelevering – både inn til butikken og ut til kundene. Og ikke minst veldig forstyrrende for beboerne i sentrum.

- Når det gjelder kjedene vi samarbeider med innen storhandel, er det alle profesjonelle aktører som har forventninger og krav til både størrelse, beliggenhet og tilgjengelighet når de skal etablere seg i en region, forteller AKAs Paal Haakensen. - Vi merker at interessen for å etablere seg i Hønefoss er stor.

Han fortsetter: - Vi erfarer også at handelsnæringen stadig stiller nye krav til oss som er i bransjen. - Vår jobb er å følge med i timen og utvikle våre eiendommer i tråd med våre leietakeres behov – slik skaper vi verdier både for oss selv og leietakerne.

- Når vi i AKA ønsker å investere på «hjemmebane», er det fordi vi har tro på at det er positivt for Hønefoss-samfunnet. - Etableringene på Hvervenmoen de siste årene har gitt 150 arbeidsplasser innen handel, hvorav 100 arbeidsplasser er nye. I tillegg er det et betydelig antall arbeidsplasser i kontorbyggene HM49 og HM33 – som AKA også har utviklet.

To typer handel

- Det er igjen viktig å understreke at det aldri har vært meningen at området på Hvervenmoen skal konkurrere med sentrumshandelen, men være et supplement. Nå gjelder det bare å utnytte den ekstra trafikken som Hvervenmoen genererer, og å skape en god miks av butikker og opplevelser i Hønefoss – med utgangspunkt i sentrum.

- Vi håper og tror at Hønefoss i fremtiden skal bli enda mer attraktiv som handelsby, og ingenting er da bedre enn å høre fornøyde leietakere fortelle om god omsetning og forventninger om videre vekst, avslutter Haakensen.

Førsteklasses handelseiendommer til førsteklasses samarbeidspartnere Kontakt

 

 ,